Dieter och fetma

Publicerat: augusti 6, 2012 i kost

Oj oj oj…nu tycker jag att folk tjatar om dieter och fettförlust hit och dit. På löpsedlarna står det ”gå ner 12 kg med ost” och ett skoföretag påstår att man tappar i vikt och får snygg rumpa bara man går i deras skor??? Ska man äta efter flygvärdinnedieten, Paleo, IF-dieten eller är det viktväktarnas points som ska räknas? ”Få platt mage på 12 dagar” eller ”skaffa dig en tränad rumpa på tre veckor” står det på alla veckotidningar i stället som jag slötittar på när jag köar på ICA. En sak som jag vet är att det går INTE att punktförbränna fett och att en tränad mage får man inte på 12 dagar, det har man antingen genetiskt eller så lever man ett hyfsat hälsosamt liv….

Jag tycker nog lite synd om personer som behöver gå ner i vikt och kanske inte har någon kunskap om vad som är rätt eller fel. Det är inte lätt!!! Jag har alltid tänkt att bara man gör av med mer än man stoppar i sig så går man inte upp i vikt eller så tappar man i vikt. Fast det här har ju LCHF slagit ikull lite….Nu kan man äta mycket mycket energirik mat (läs fetter) bara man inte kombinerar det med kolhydrater. Pang så kan man äta mycket energi och ändå gå ner i vikt…min pappa är ett lysande exempel.

Nu har man själv hamnat i träsket där vågen inte spelar så stor roll. Om siffran på vågen ökar lite är inte det första man tänker på ”oj, nu måste jag hålla igen för att inte bli fet” utan man  undrar vad det är som väger, är det fett eller muskler…eller kanske vatten? Bara jag vet att det är bra saker som väger mycket så spelar det ingen roll vad jag väger. Jag har till exempel den senaste tiden gått upp lite i vikt men samtidigt har alla mina byxor blivit för stora.

På en av mina gamla arbetsplatser gjordes en hälsoundersökning. Nu var det så att nästan alla tränade mycket, framförallt styrketräning och hälsoundersökarna skulle mäta BMI. Resultatet blev helt galet. Flera av mina kollegor hamnade i spannet ”du måste gå ner i vikt” eller ”överviktig på gränsen till fetma”. Rapporten som lämnades in till arbetsgivaren var att på avdelning X där har man för högt BMI och det är inte bra. Nu var detta helt fel för BMI stämmer kanske bra om man har ett stillasittande jobb och en liknade fritid. Här var det personer som tränade och muskler väger mer än fett. Hade de bara höjt blicken och tittat på kollegorna hade resultatet på undersökningen blivit ”en vältränad avdelning” istället för ”överviktiga på gränsen till fetma”.

Vart vill jag komma med det här? Jo jag har kommit fram till att allt är individuellt. Ingen människa är den andra lik. Man kan inte säga att en diet passar för alla. Om du tränar hårt och vill att musklerna skall växa vill du äta mycket protein för att hjälpa den processen Du kompletterar med div tillskott för att få ut maximal effekt. Om du bara tränar två gånger i veckan i ett ”lagom-tempo” och har ett stillasittande jobb kanske du hellre vill ha en en välbalanserad kost i veckan och längtar till helgen då du ”skall unna dig lite extra”…du ser fram emot fredagsmyset.

Det finns tusen varianter!!!!   Alla är olika och har olika mål. Vad som är hård träning för en person är bara uppvärmning för en annan person. Vissa tycker att målet är att ha massor av muskler andra vill vara snygg i bikini på stranden men vill inte ha några synliga muskler för det är äckligt. En tredje kanske är glad för att han når ner till skosnörena och kan knyta skorna själv. Själv vill jag att träningen skall vara funktionell och ha en bra balans mellan kondition och styrka. Jag äter vad jag tycker är bra mat och provar och lever med dieter som jag tycker funkar i mitt liv. Men, jag unnar mig lite gott då och då för det är jag värd 🙂

Blev du klokare av detta?? Det blev inte jag….

Lämna en kommentar